خانه » آشپزی حرفه ای ایرانی » طرز تهیه ترخینه برای سرماخوردگی ترخینه کرمانشاهی

طرز تهیه ترخینه برای سرماخوردگی ترخینه کرمانشاهی

طرز تهیه ترخینه
طرز تهیه ترخینه

طرز تهیه ترخینه برای سرماخوردگی

آش ترخینه یکی از غذاهای پر طرفدار مخصوص سرماخوردگی به ویژه در این ایام کرونایی هستش که طرز تهیه آن در سوبانت به شما آموزش داده میشود .  به خاطر کلسیم بالا وانواع ویتامین هایی که در دوغ و یا ماست موجود در این غذا وجود دارد و یک غذای زود حضم هست . کلا مردم کرد نشین ایران در دوران سرما خوردگی و مشکلات ریوی از این آش به عنوان یک داروی ضد باکتری و تا حدی ضد ویروس استفاده میکنن .
موادی که در شکل گرفتن ترخینه بکار رفته میشود دوغ سفت محلی یا ماست ،  بلغور گندم ،  پونه محلی ، نمک و فلفل و زردچوبه را با هم مخلوط کرده و تا موقع به جوش امدن به هم میزنیم بعد از چند دقیقه پخت وسرد شدن موادرا به شکل دلخواه فرم میدهیم وخشک میکنیم
طرز تهیه ومواد لازم این آش برای ۵نفر
ترخینه ۴ عدد متوسط
عدس آشی یک پیمانه
پیاز متوسط ۱ عدد
روغن ونمک وفلفل و ادویه به میزان لازم
نعنا وپونه به مقدار لازم

دستور پخت ترخینه برای سرماخوردگی

برای پخت این غذای مفید در فصل زمستان و سرماخوردگی ابتدا ترخینه رو شسته و در ظرفی با مقداری آب ولرم خیس میدهیم . عدس خیس خورده را هم با مقدار کمی نمک در ظرفی جدا گانه میپزیم بعد از خیس خوردن ترخینمون اونارو با گوشت کوب له میکنیم و آب جوش رو به اون اضافه میکنیم وروی گاز میگذاریم تابا حرارت ملایم حدود یکی دو ساعت پخته شود .
بعد عدس رو اضافه میکنیم پیاز را نگینی خورد کرده به همراه سیرخورد شده داخل روغن کم سرخ می کنیم نمک و فلفل و زرد چوبه رو اضافه میکنیم.
در اخر پونه یا نعنا را به روغن اضافه میکنیم و شعله را خاموش میکنیم کمی از پیاز داغ را به آشمون اضافه میکنیم و مقداری برای تزئین روی غذا کنار میگذاریم . توجه داشته باشید که که این آش هر چه ارام جوش بزند جا افتاده تر میشود فقط باید چند دقیقه ییکبار غذا رو هم بزنیم تا ته نگیره بعد از دو سه ساعت پخت آش تر خینه خوشمزمون آمادست ومیتونید در ظرف دلخواه بکشید ومیل کنید .
پیشنهاد ویژه ما : آموزش پخت ماکارونی خوشمزه

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *